Thales investeert in een van de grootste indoor antennemeetruimtes van Nederland

De nieuwbouw van het Near Field Testcentrum van Thales op het High Tech Systems Park heeft het hoogste punt bereikt. Dinsdagmiddag vierden medewerkers van Thales en bouwbedrijf Plegt-Vos en installatiebedrijf Loohuis Meulenbeld deze traditionele mijlpaal met ‘pannenbier’. Thales investeert drie miljoen euro in de nieuwbouw van dit centrum waarin twee echovrije kamers voor antennemetingen beschikbaar komen.

De afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd door Thales in nieuwe gebouwen op het High Tech Systems Park.  Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland: ‘Het Near Field Testcentrum is voorlopig het laatste project van onze eigen Thales nieuwbouw in het High Tech Systems Park. Het centrum dat we hier ontwikkelen is een van de grootste indoor meetruimtes voor antennesystemen van Nederland. We zijn hiermee klaar voor op de toekomst, waarin we als Thales Nederland voorop willen blijven lopen op het gebied van phased array antenne systemen.” Naast de bouw van het Near Field Testcentrum voor Thales Nederland, wordt binnenkort ook gestart met nieuwbouw voor HP Valves op het High Tech Systems Park.

Echovrij ontwikkelen en produceren van antenne systemen
Het nieuwe gebouw beschikt over twee echovrije kamers. Eén grote echovrije kamer voor productie activiteiten en een echovrije kamer ten behoeve van de ontwikkelafdeling. Gerben Edelijn:“ Het is de techniek achter de radar die vraagt om een andere testomgeving, zo wordt deze hoofdzakelijk gebruikt om allerlei parameters van de antenne in te stellen, daarnaast hebben we in dit indoor testcentrum geen last van omgevingsverstoringen zoals reflecties en weersinvloeden. De herinrichting van het Thales terrein in Hengelo naar het High Tech Systems Park vereiste heroverwegingen voor de huidige antenne meetfaciliteiten. Die huidige meetfaciliteit, de Far Field Range, oftewel de radartoren, komt daarmee te vervallen.’’ Vanaf het tweede kwartaal van 2016 is de Near Field Site operationeel en zijn er metingen mogelijk in de nieuwe ruimtes. Ook andere partijen die metingen willen uitvoeren zijn welkom en kunnen hiervoor contact opnemen met Thales.

Samenwerking
Voor het uitvoeren van antennemetingen maakt Thales op dit moment gebruik van verschillende meetfaciliteiten, zowel op haar eigen terrein in Hengelo, als bij Directie Materiële Instandhouding (DMI) een onderdeel van de Koninklijke Marine in Den Helder en in het Logistiek Centrum een onderdeel van de Koninklijke Luchtmacht in Woensdrecht. Gerben Edelijn benadrukte in zijn speech het belang van de samenwerking met defensieorganisaties, kennisinstituten en industrie in de zogenoemde Gouden Driehoek.

Sorry, check your url for better configuration.